Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2022 13:07 - Д. И. Иловайски за произхода на българите
Автор: bgstarina Категория: История   
Прочетен: 4039 Коментари: 8 Гласове:
6

Последна промяна: 27.11.2023 21:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Кратко жизнеописание на Д. И. Иловайски

 

Димитрий Иванович Иловайски (1832–1920) е знаменит руски историк, общественик, професор в Московския университет. Писател на основополагащи трудове по история на Русия, както и на учебници за средни училища, претърпели десетки издания. С тях са обучавани и възпитавани много поколения, включително и в България. Проявява живо влечение към българската история и към съдбата на българския народ, ползва се с известност и в България. На 23.02 се навършиха 190 години от неговото рождение.

За проявените в гимназията успехи педагогическият съвет препоръчва на младежа да продължи обучението си в историко-филологическия факултет към Московския университет, където Иловайски скоро и постъпва. В университета също се проявява като един от най-добрите студенти. След завършването му, Иловайски проявава желание да постъпи на военна служба, но бива принуден да се откаже поради подозрения за туберкулоза.

През 1858 г. Иловайски защитава магистърска дисертация на тема „История на Рязанското княжество“, за която е удостоен с Уваровска премия от Академията на науките.

Голям успех му донася издадената петтомна „История на Русия“, над която историкът работи повече от 30 години. Но истинска слава му носят съставените от него гимназиални учебници, претърпяли повече от 150 издания, по които няколко десетилетия наред се учи цяла Русия. Средства за съществуването си той добива най-вече от тяхното издаване, според някои изчисления те му доставят доход в размер на повече от половин милион рубли. Съвременните изследователи посочват, че за времето си той е бил „едва ли не най-самостоятелният руски историк“, и че материалната самостоятелност, липсата на парична връзка с академичната среда му позволявала свобода в научните трудове.

През 1870 года съвета на Московския университет повишава Иловайски в степен доктор по руска история.

След изследвания за произхода на русите, се утвърждава като решителен поддръжник на славянската и противник на норманската теория. Отделя особено внимание на въпроса за произхода на българите в издирването си „За славянския произход на дунавските българи“ (1874), където се противопоставя на властващия дотогава тюрко-фински възглед и застъпва славянското становище, подхванато по-рано от Ю. Венелин. Изследването е преведено на български език и издадено в Букурещ още следващата година. Продължава да пише още трудове и статии по въпроса: „Българите и русите на Азовското поморие“ (1875), „Въпросът за народността на русите, българите и хуните“ (1881), „Допълнителна полемика по варяго-руския и българо-хунския въпрос“ (1886), „Втора допълнителна полемика по варяго-руския и българо-хунския въпрос“ (1902).

Вече като известен историк, Д. И. Иловайски присъства на обсадата на Плевен в Руско-турската освободителна война (1877-1878).

Д. Иловайски застъпва православно-монархически консервативни схващания, встъпва в ред черносотни монархически сдружения, като Руско събрание, Съюз на руските люде, Съюз на руския народ. През 1897–1916 Иловайски издава вестникът с дясно-консервативна насока „Кремъл“, състоящ се предимно от негови собствени статии.

През 1912 г. Иловайски пристига в София и пред многобройни зрители в СУ изнася изложение върху произхода на Кубратовите българи. След Междусъюзническата война (1913) в знак на съчувствие, а и за да подпомогне пострадали българи, изпраща на д-р Мл. Панчев прихода от тиража на един брой на издавания от него в. „Кремъл“. По предложение на д-р Мл. Панчев, основават фонд в помощ на училището в Гюмюрджина. Фондът носи името на проф. Иловайски и е за подпомагане образованието на българчета, останали сираци от Балканските войни (1912–1913).

Иловайски има привлекателна външност и внушителна осанка, води изключително здрав и въздържан начин на живот, позволил му да доживее до преклонни години, съхранявайки работоспособността и яснотата на ума. Работейки до последния ден, Димитрий Иловайски доживява до 88 г. (почива 1920 г.)

Привеждам част от неговата статия „Въпросът за народността на русите, българите и хуните“ (1881), в която обръща внимание собствено на българите. В този откъс, който съм превел от руски, проф. Иловайски изразява стегнато и остро най-общите положения на становището си.
 
 

Из „Въпросът за народността на русите, българите и хуните“ (1881)

Списание на Министерството на народното просвещение, част CCXV, с. 14-18

Типография В. С. Балашев, С.-Петербург, 1881

 

„Що се отнася до народността на българите, то понастоящем може да се счита за окончателно доказано към коя група народи са принадлежали“  казва г-н Соколов. И тук от по-нататъшното развитие на това твърдение ще видим, че не само нищо не е окончателно доказано, а напротив, самите антислависти се разпадат на два вида: едните отнасят българите към чудската или финска група, а другите  към тюркската. Г-н Соколов клони към последната. След това следват обичайните измилици против арийската(1) народност на българите, а именно: „конен, войнствен народ с много обичаи, свойствени само на азиатските народи от турско-татарско племе“; „силна военна организация, развито военно изкуство и силна монархическа власт“, и всичко това се противопоставя на „меките нрави на славяните“, липсата им на „военна, държавна организация“. Вече неведнъж съм обяснявал изостаналостта и ненаучността на подобни доводи и няма пак да се разпростирам във връзка с тях. Тук всичко е произволно и гадателно. Откъде, например, от какви източници е взето това твърдение за силната монархическа власт у българите още в това време, когато са се появили на пределите на Византийската империя? [IV-V в.]* И с какво е била по-силна от княжеската власт при руснаците и другите славяни? Какво е това смесване на всички славяни от това време в един мирен, уседнал, пеши народ? Историята заварва славяните в пространството от Адриатическо море до Волга, в гористи и степни места, по бреговете на морета и вътрешността на континента, в съседство с диви и културни народи, и всички те [славяните] уж имали едни обичаи, един начин на живот, едно политическо състояние и т.н.? Откъде е това гадание, че именно източни славяни [българите], дошли право от черноморските степи, не са можели да бъдат груб народ, склонен към грабеж и разоряване на чужди земи? Произволът във всички тези доводи е твърде очевиден, че да претендира за каквото и да е научно значение.

В своите изследвания, надявам се, ясно съм показал, че би било наивно, говорейки за нравите и обичаите, да се смесва въпроса за степента и характера на културата с въпроса за народността, че остатъци от чергарския бит не могат да служат за признаци изключително на турански произход, и пр. 

Върхът на съвършенството в похватите на антиславистите съставляват тези гадания, посредством които се опитват да обяснят бързото и съвършено непонятно [предполагаемо] превръщане на българите в славяни още в IX в. Ето ги тези гадания:

„Славянското влияние над българите започнало по-рано от преселението им зад Дунава“;

много е възможно в Аспаруховата орда да е имало славянски елемент“.

„Българският елемент несъмнено е продължил да съществува след кръщението на българите  в Добруджа, удобна за пасбища на коне, където положението им е било изолирано“.

„Ордата на Аспарух не е била особено многочислена, не е можела да се снабдява със собствени сили, и за борба с гърците употребявала покорените славяни“.

В нашето време на историческа критика е някак съвестно да се води борба с такива наивни похвати; тяхната несъстоятелност трябва да се хвърля в очите даже на всеки, който не е посветен в делото на науката и притежава просто здрав разум. За да се спаси мнимото туранство на българите, се оказва необходимо да се прибегне към такива произволни, неосновани на никакви исторически свидетелства гадания, като малочисленост на българите и присъствие на славяни в някаква си българска орда още преди нейното преселение зад Дунава. Оказва се, че този страшен, войнствен български народ е бил толкова слаб, че покорил балканските славяни с помощта на невойнствените покорени славяни, взели се неизвестно откъде и принадлежащи към неизвестно кой клон. Оказва се, че този енергичен, господстващ над славяните народ, снабден със силна монархическа власт и военно-държавна организация, не устоял пред кроткото покорено племе и бързо се претопил, при което приел неговия език, и то толкова основно, че не оставил в този език никакви свои следи. А какви са тези българи, съхранили своята татарска народност в Добруджа? На какви източници е основано това? И къде е изчезнала тази уж съхранила се там народност? Напълно несправедливо е също да се посочва приемането на християнството като оправдание за такова превръщане. Християнството тук няма нищо общо. Угрите [унгарците] също покориха славяни, поселиха се между тях, кръстиха се (първоначално също по византийския обред), но не загубиха своя език и народност. Въобще няма такива примери, в които господстващ народ бързо да е загубил своя език, след като е приел християнството. С една дума, тук ние срещаме пълно незнание на основните, елементарни закони на историческия живот на народите и държавите, пълно непознаване на законите за измиране на стари езици или образуване на нови. Историята никъде не ни представя нищо подобно. Ще обърна внимание още на следното: Редом с произволното предположение за малочислеността на българите, се привежда още едно произволно предположение за това, че те са се ославянили не толкова бързо; че от VII век (времето на тяхното окончателно въдворяване зад Дунава) до IX век (времето на кръщението и славянската писменост) са минали около два века. И този срок все пак е небивал за превръщане на господстващо енергично племе в покорено, при това уж вяло, пасивно племе, дотолкова не заявяващо себе си по никакъв начин и не обладаващо никаква култура. Но не забелязват още при това следващата своя грешка. Доказателствата за неславянството на българите, въз основа на техните варварски нрави, посочени от Шафарик (на когото се позовават), са взети предимно от войните на Крум с Византия и от отговорите на папа Николай I в 866 г. В епохата на своето кръщение (около 860 г.) българите се ползват от славянската писменост и въобще са чисти славяни. И така, ако вземем предвид варварството на българите във времето на Крум, то за превръщането им в славяни ще се получат някакви си петдесет години. А ако вземем под внимание посочването на варварските (според Шафарик фински) обичаи в Отговорите на Николай I, то за превръщането на българите в славяни не само няма да остане време, а първите биха продължили да си бъдат българи, тоест, самите себе си, така да се каже, извън всякакви срокове. С една дума, от всички страни такива крещящи противоречия, такова отсъствие на смисъл, че да се говори след това за някакво си туранство на българските лични имена, прибягвайки при това към гръцка транскрипция и всякакъв вид тенденциозни обяснения, и да се търси поддръжка на това туранство в етимологически догадки  просто е недостойно за люде, занимаващи се с наука. Въобще, предвид изложеното от мен на преден план положение за невъзможността на споменатото превръщане на българите в славяни при дадените условия, [човек] да се занимава с всякакъв вид други аргументи, като някои лични имена и някои обичаи  аз понастоящем считам за нищо повече от биене на вода [празна работа], обикновено самолюбие или народностно пристрастие от страна на корифеите на туранските теории.

(...)

И така, аз обвинявам своите противници по дадените въпроси в силен недостатък на истинни критически похвати, в занимаване с дреболии, въобще с предмети, нямащи сериозно значение, и в пренебрегване на главните и най-важни страни. (...) Във въпроса за българите преди всичко следваше да докажат физическата възможност за такова бързо превръщане на енергичното племе завоеватели и основатели на държавния бит, в покорена народност, не проявила дотогава никаква политическа организация, никаква поне малко развита култура, трябваше да докажат по сравнително-езикознателен път възможността за такава бърза, безследна загуба на родния език от страна на това туранско племе в полза на славянския език.

Едва когато това бъде доказано, тогава може да се тълкува за такива въпроси, като някакво си заплетено изречение в източник, като някои черти на нравите или някои лични имена, чиято етимология езикознателната наука засега не е в състояние да разясни, чието точно произношение за нас е неизвестно, и които в древната история на българите са разбъркани с такива общо- или явнославянски имена, като Драгомир, Добромир, Владимир, Нравота, Звениц (Zvynitzer), Баян, Борис, и др. Що се отнася до моите собствени издирвания, то аз вече неведнъж съм заявявал за възможността за малки недоглеждания и неведнъж в такива случаи съм правил разни поправки. Но такива поправки не нарушават моите главни изводи; няма да ги нарушат и занапред. Позволявам си да говоря с увереност. Защото преди да изляза в печата с друго решение на дадените два въпроса (за русите и българите), аз много и внимателно обмислях и обследвах основните, изходните или крайъгълните точки, на които и принадлежи решаващото значение. В тяхното правилно поставяне се и заключава цялата същност на въпроса; а разработката на дреболиите и даже второстепенните страни трябва да е след това, и тук аз мога нещо да недогледам. Но моите основни положения никой няма да опровергае, или историята не е наука. Повтарям това смело и решително.

(1) По онова време в Русия така са наричани индо-европейските народи - бел. пр.;

* Поясненията в квадратни скоби са мои;

Цялата статия на руски: http://macedonia.kroraina.com/il/zhmnpr_1881.htm


image




Гласувай:
6



1. dobrodan - Съжалявам, че ще Ви разочаровам,
26.03.2022 14:06
но г-н Иловайски пише по време, когато далеч не всички факти са известни на руската историческа наука и, ако неговите грешки могат да бъдат обяснени, то Вашето опиране на неговите разсъждания и на тезите на Георги Хуца (Юрий Венелин) с какво би могло да бъде обяснено?
Нито българите, нито русите, нито руснаците са славянски народи.
Нещо ново ли написах?
цитирай
2. panazea - Добре е да бъде прочетен професорът !
26.03.2022 14:24
Колкото по-стари текстове , толкова по-добре .
Той така или иначе е бил професор , а не като сегашните чели недочели.
Сигурно има добри извори за своите трудове.
цитирай
3. bgstarina - Иловайски сам го е казал
26.03.2022 14:52
dobrodan написа:
но г-н Иловайски пише по време, когато далеч не всички факти са известни на руската историческа наука и, ако неговите грешки могат да бъдат обяснени, то Вашето опиране на неговите разсъждания и на тезите на Георги Хуца (Юрий Венелин) с какво би могло да бъде обяснено?
Нито българите, нито русите, нито руснаците са славянски народи.
Нещо ново ли написах?


Вече посочих казаното от г-н Иловайски в статията: „Моите основни положения никой няма да опровергае, или историята не е наука.“
цитирай
4. barin - Изчетох изложеното като факт, а ...
26.03.2022 16:18
Изчетох изложеното като факт, а Вашето мнение еднакво ли е? Никъде не пишете какво мислите за произхда на българите и коя от трите теории признавате.
Поздрави!
цитирай
5. bgstarina - Съгласен съм с г-н Иловайски
26.03.2022 18:54
barin написа:
Изчетох изложеното като факт, а Вашето мнение еднакво ли е? Никъде не пишете какво мислите за произхда на българите и коя от трите теории признавате.
Поздрави!


Да, аз съм съгласен с г-н Иловайски, поддържам славянската теория за произхода на българите, която и народът ни въобще е признавал до началото на 20 в.
Поздрави!
цитирай
6. dobrodan - Сега имам време да внеса известни пояснения по така повдигнатия въпрос.
26.03.2022 19:52
Иловайски, казвате, е прозрял единствената иловайска истина за българите?

Няма да си правя труда да пояснявам за н-ти път кое какво що.
Срещу "историята не е наука" ще поставя някой и друг цитат от ногайския автор Иса Капаев (имам още много, много, много и по-голямата част от намереното си направих труда да публикувам), като искрено се надявам да седнете и да почнете да четете повечко, както и, разбира се, да не изтривате този коментар, защото той със сигурност няма да Ви се понрави. Ще оставя текстовете на руски език, както са в оригинала и за един горд славянин като Вас не би трябвало да има затруднения с четенето им.
За осмислянето мога да помагам, ако сметнете за нужно.

Жителей верхней части современного аула Икон-Халк (старое название Токтамыш-аул) называют арсланбекей. По рассказам стариков, арсланбекеи пришли из Ажи-калы.
Перечисляю неполный состав родов, входящих в эту группу: Булгар, Баракай, Уйсин, Кумук... По этим названиям видно, что они представляют ранние тюркские племена, обитавшие на Северном Кавказе.

Непоследовательные поиски языковых связей тех же карачаевцев, балкарцев, кумыков не только с шумерами, но и со скифами, аланами, булгарами без учета всего тюркского ареала могут привести к однобокости.

Д. Айтмуратов, рассказывая о народах-косоносцах, объединил огромную территорию, охватывающую Центральную Азию, Юго-Восток Европы, Месопотамию в Передней Азии, а во временном отношении связал историю шумеров пятитысячелетней давности, последовательно перебирая историю саков, массагетов, скифов, гуннов, авар, булгар, уйгур, хазар, печенегов и кипчаков с историей современных каракалпаков, киргизов, башкир, ногаев и других тюркских народов Евразии.

Как уже говорилось, название татары является псевдоэтнонимом. Ни один народ в Евразии сам себя татарами не называл. Этого названия нет в ногайском фольклоре. Зато есть упоминания о земле булгар, наконец, есть целый род булгар.

Развивая эту тему, хочу привести данные о ногайских этнонимах из книги ногайского учёного А. Сикалиева «Ногайский героический эпос»: «Так, в составе ногайцев как в прошлом, так и в настоящее время встречаются представители таких древних племен и народностей: аваз (абаз), уйсун, булгар, уйгур, уйгур-туур, кыргыз, канглы, ети-огуз, кандыузлы, бугу, бугусай, баят, баята, байтеги, конгар, маджар, югар-тамгалы, шайкай, машкир, имир, тобал, боджак (боджнак), телеу, сейтек, ас, куман, кыпшак, найман, алшын, мангыт, шымбай, кыт, джалаяр, нокус, керейт, карлык, катаган, дюрмен, кытай, аргын, конграт, буйбарас, сарай, кенегес и др.».

Однако до середины II тысячелетия Евразия оставалась территорией, где преобладала
кочевническая этнокультура. Исследователи располагают множеством языковых, археологических данных, показывающих этническую общность скифов, гуннов, авар, булгар, алан, огузов, хазар, печенегов, половцев-кипчаков, татаро-монголов, ногаев.

Ко времени продвижения кипчаков на запад на территории бывшей Хазарии жили разрозненные племена и народы, состоящие из хазов, из остатков болгар и авар, исторических алан, недавно пришедших племен гузов с кимаками и др.

(...) сама Ногайская Орда состояла из крупных объединений: Етисан, Ембойлук, Етишкуль,
Буджак, Караногай, Кобан ногай, Азав ногай; каждое из объединений делилось на кубы: найман, кипчак, конграт, канглы и т. д., а кубы в свою очередь делились на ырув (роды): баисы, асы, бараки, кобеки, булгары, сараи, нокисы и др.

Окончание же характерно для древних тюркских этнонимов: булгар, авар, сувар, уйгар,
машкар, выражающее множественное число (см. окончания у ногайцев лар, у казахов дар).

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
На Западе главным фактором потери самобытности была смена веры. Принятие
католичества привело к изменению быта, образа жизни, психологии и культуры. Позже всего исчез язык. Половцы повторили ту же историю, которую на Западе прошли их предшественники тюрки: скифы, гунны, аланы, авары, булгары, хазары, печенеги.

Материал има колкото си поискате.
На Георги Венелин някои учени се присмиват и то с основание, но това ще Ви го спестя:). Засега:).
Църквата, църквата! Тя е направила славяноезични източноевропейските народи и племена, като анти, уличи, дреговичи, тивери.
Католицизмът е сторил същото в Западна Европа. Инквизицията (тюркоезична дума) е горила всички книги, написани на? Стария език.
Четете, другарю (тюркска дума), товарищ (тюркска дума), приятелю (съдържа тюркския корен бер/бир) славянино (ас-лаб-ен, само подобен на асите).
цитирай
7. bgstarina - Иловайски, казвате, е прозрял е...
30.03.2022 21:10
dobrodan написа:
Иловайски, казвате, е прозрял единствената иловайска истина за българите?

Няма да си правя труда да пояснявам за н-ти път кое какво що.
Срещу "историята не е наука" ще поставя някой и друг цитат от ногайския автор Иса Капаев...

Материал има колкото си поискате.
На Георги Венелин някои учени се присмиват и то с основание, но това ще Ви го спестя:). Засега:).
Четете, другарю (тюркска дума), товарищ (тюркска дума), приятелю (съдържа тюркския корен бер/бир) славянино (ас-лаб-ен, само подобен на асите).


Нито „другар“, нито „приятел“, нито „славянин“ са тюркски думи. Камо ли пък „инквизиция“.

Що се отнася до въпросния писател, доколкото разбирам счита шумерите, скитите, саките, аланите и масагетите за тюрки. Пък после се подигравайте на Ю. Венелин колкото си искате.

И не виждам никакви доводи, а само голословни твърдения, че българите са тюрки.
цитирай
8. dobrodan - Малко отзад напред.
01.04.2022 12:39
Българите не са тюрки. От нас произлизат тюрките. По-стари сме от тях предполагаемо с поне 2000 години.
Другар - друг (даруга - тюрко-монголска).
Приятел - бер ия-тел. Един-земя/територия-език.
Славянин - ас-лаб-ен-ин. Просто приличащ, подобен на рода на асите.
Инквизиция - инк-бизе-итти-а (за женски род). Зачертайте ги, задраскайте ги.
Въпросният писател смята, че шумерите не са тюрки. За останалите смята, че са тюркоезични.
Има писмени доказателства за аланите. Останалите етноними се извеждат преспокойно през тюркските езици и съвсем неубедително през който и да било друг език.
Да добавя, че такава ситуация не е и по моя вкус.
Не аз се подигравам на Юрий Венелин. Просто допреди само някакви 50 години никой не се е сетил да попита тия, дето знаят.
Може да почетете Олжас Сулейменов в оригинал на руски или да ползвате българския превод в моя блог.
Може да прочетете Юрий Дроздов в оригинал или да ползвате превода в моя блог.
Може да прочетете Иса Капаев засега в руския оригинал, до месеци ще бъде преведена и в моя блог.
Ще научите интересни неща. Обещавам.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bgstarina
Категория: История
Прочетен: 52805
Постинги: 11
Коментари: 41
Гласове: 189
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930